tag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post5448675034588821576..comments2024-03-25T12:14:42.041+01:00Comments on Naud van der Ven: (Niet-)Klaar voor democratieNaud van der Venhttp://www.blogger.com/profile/08873978222526294810noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-77922178461904240262018-09-28T14:22:08.132+01:002018-09-28T14:22:08.132+01:00negatief als er geen concurrentie is, zoals in Pol...negatief als er geen concurrentie is, zoals in Polen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-28064824929019269922018-09-28T14:21:40.364+01:002018-09-28T14:21:40.364+01:00Een positieve of negatieve rol?Een positieve of negatieve rol?Naud van der Venhttps://www.blogger.com/profile/08873978222526294810noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-34585986487361464092018-09-28T14:21:18.990+01:002018-09-28T14:21:18.990+01:00Helemaal mee eens, je noemt de rol van de kerk nie...Helemaal mee eens, je noemt de rol van de kerk niet?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-87344508211791687122018-09-28T14:20:11.496+01:002018-09-28T14:20:11.496+01:00Nou, dat hoeft niet per se. Denk aan zomergast Eri...Nou, dat hoeft niet per se. Denk aan zomergast Eric Wiebes, liberaal en seculier. Hij gelooft diep in vooruitgang.Naud van der Venhttps://www.blogger.com/profile/08873978222526294810noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-55386511765204170362018-09-28T10:28:09.334+01:002018-09-28T10:28:09.334+01:00Grinnik, ja! D66 zou zich moeten hernoemen als de ...Grinnik, ja! D66 zou zich moeten hernoemen als de Wodan partij! Terug naar de Edda en het heidendom. :)<br /><br />Ja, gaat twee kanten op: ik denk dat dit soort dingen daarom ook zo moeilijk geheel in de vingers te krijgen zijn, denk je niet? Het enige wat je daardoor wel scherper gaat zien, is wanneer mensen er een ideologie op projecteren: de twee grote schoolvoorbeelden zijn natuurlijk Hegel en Marx…. En wat is de ideologie van het liberaal-seculiere denken qua geschiedfilosofie? Zou jij die voor me scherp kunnen maken? Mijn eerste gok is: scepticisme. Een te diep scepticisme, zodat de geschiedenis bij voorbaat in meer objectieve zin betekenisloos wordt. Voorbeeld Ankersmit: geschiedenis is een schilderij. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-84046197150534833222018-09-28T09:36:31.590+01:002018-09-28T09:36:31.590+01:00Ik ben het helemaal met je eens dat een historicus...Ik ben het helemaal met je eens dat een historicus de geloofsdimensie niet buiten beschouwing kan laten. Die dimensie zit ook in veel blogberichten, neem bijvoorbeeld deze.<br /> <br />Maar daar wordt het niet altijd eenduidiger van. Zo benadrukken veel historici dat de oude Germanen, met al hun geloof in Wodan en heilige eiken, al zo rechts- en vrijheidslievend waren.<br /> <br />Maar dat er een verbinding is tussen een moderne zelfbewuste middenklasse en de reformatie, daarvan ben ik wel overtuigd. Maar die wisselwerking gaat ook twee kanten op.<br />Naud van der Venhttps://www.blogger.com/profile/08873978222526294810noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-90052032276295874112018-09-28T09:08:47.871+01:002018-09-28T09:08:47.871+01:00Interessant. Ben te weinig kenner. Maar een histor...Interessant. Ben te weinig kenner. Maar een historisch oordeel kan niet zonder het nadenken over de invloed van geloof dat eeuwen heeft ingewerkt op al die zielen. Dat kan en mag een historicus niet buiten beschouwing laten, onbenoemd laten. Eens? <br /><br />Als je het daar niet mee eens bent, wil ik een reden horen, maar ik kan het me niet voorstellen. (Ik pleit niet voor geloof als enige oorzaak, ik pleit voor een bescheidener stelling: een historicus mag die factoren niet links laten liggen.)<br /><br />Goed: als we dat eens zijn? Dan wordt ik een beetje verlegen. Ik denk aan de orthodoxe kerk, die sterker leefde vanuit de twee-eenheid met de staat; de kracht daarvan wordt in ons individualistische Westen niet verstaan, maar je moet over de Orthdoxen lezen en ze eerst beminnen. Je gaat dat ook veel kritischer en scherper de (Akkerman) Westerse arrogantie doorzien. Maar misschien kun je die nadruk op die eenheid verbinden met de autocratieën in die landen, ik weet geen betere hypothese (als het dus gaat om de geloofsdimensie). Maar goed: Polen en Hongarije zijn natuurlijk niet door de Othodoxie gestempeld, maar door de RK. Dan moet ik denken aan de veel verdedigde these dat de Reformatie met haar ethos een geweldige impuls is geweest voor de opbouw van de moderne zelfbewuste middenklasse met haar focus op werk en eerlijkheid. De figuur van de plaatselijke leek-ouderling (mocht ook de knecht zijn, maar was vaak niet de knecht!) in het hart van de regering van de kerk. Wat zeg jij daarvan, grinnik? Daar is onze democratie ontstaan, zegt men wel. Correcter en bescheidener gesteld: dat was een belangrijke nieuwe impuls ervoor ……. Anonymousnoreply@blogger.com