tag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post2907379620130782018..comments2024-03-16T19:41:19.778+01:00Comments on Naud van der Ven: Levinas zoals ik hem begrijpNaud van der Venhttp://www.blogger.com/profile/08873978222526294810noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-68808259288822235452019-08-10T07:43:36.845+01:002019-08-10T07:43:36.845+01:00Dank voor je bericht. Met het probleem van de ‘one...Dank voor je bericht. Met het probleem van de ‘oneindige verantwoordelijkheid’ bij Levinas ben ik nog steeds bezig. De reden is inderdaad dat het zo onrealistisch is, en daardoor uiteindelijk onvruchtbaar. Dat is heel jammer, omdat daardoor de werkelijke revolutionaire bijdrage van Levinas moeilijker gehoord kan worden. http://naudvanderven.blogspot.com/2018/01/levinas-als-revolutionair.html.<br />Naud van der Venhttps://www.blogger.com/profile/08873978222526294810noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-34665869135120832172019-08-08T10:14:12.575+01:002019-08-08T10:14:12.575+01:00Naud, ik ben getroffen door het leed van vluchteli...Naud, ik ben getroffen door het leed van vluchtelingen en vind dat ik er iets moet aan doen, niet om de wereld te verbeteren, maar omdat ik het niet kan aanzien. Levinas is een inspiratiebron, maar het kan toch niet dat mijn verantwoordelijkheid voor de Ander oneindig is? Hoe moet ik dat oplossen? Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-36060985031394111552015-09-18T14:47:07.405+01:002015-09-18T14:47:07.405+01:00Ik breek me er vaak het hoofd over waarom hij dit ...Ik breek me er vaak het hoofd over waarom hij dit heeft laten gebeuren. Ik vind het tamelijk ontluisterend, zoals je kunt lezen op http://nevn.home.xs4all.nl/De%20valkuil%20van%20de%20universaliserende%20rede.html.Naud van der Venhttps://www.blogger.com/profile/08873978222526294810noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-81024815867512681512015-09-17T19:24:33.428+01:002015-09-17T19:24:33.428+01:00Dag Naud,
'onvoorwaardelijke vergeving' va...Dag Naud,<br />'onvoorwaardelijke vergeving' valt voor mij buiten mezelf en mijn netwerk en hoort thuis bij de Ander. Het is nieuw voor mij, als ik je berichten lees, dat Levinas na verloop van tijd blijkbaar moraalsystemen voor lief heeft genomen. Eerder vermoedde je al dat dat ligt aan het feit dat hij intussen een 'vakfilosoof' geworden was. Had hij daaraan kunnen ontsnappen, denk je ?wielertoeristnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-27247848360046400782015-09-13T15:46:30.068+01:002015-09-13T15:46:30.068+01:00Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Wat ik de...Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Wat ik de (vroege en middenperiode) Levinas hoor zeggen is: pas op met moraalsystemen als kompas (“In hoeverre zijn wij de dupe van de moraal?”) omdat die zo snel uit de bocht vliegen. Vertrouw er maar op dat de Ander zich onverwachts voor zal doen en jou zal vertellen wat je moet doen. <br />Wat onvoorwaardelijke vergeving betreft: ik vind het mooi als iemand dat opbrengt, maar te veel gevraagd om dat mensen systematisch te laten nastreven. Maar dat bedoel jij waarschijnlijk ook als je zegt dat Jezus dat niet op het oog heeft gehad.<br />Naud van der Venhttps://www.blogger.com/profile/08873978222526294810noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-35267758467391814672015-09-13T13:49:05.340+01:002015-09-13T13:49:05.340+01:00Dag Naud,
“de behoefte om in relatie te treden noe...Dag Naud,<br />“de behoefte om in relatie te treden noemen we de behoefte aan kritiek” (Levinas)<br />Akkoord dat de onbedwingbare Ander verdisconteerd is in het denken van jouw favoriete denker. Voor Girard behoort deze Ander niet tot het netwerk waartoe ikzelf en mijn wereld behoor. Ik kan er niet mee rivaliseren, die Andere met niets of niemand vergelijken. In het christendom – en meer speciaal in de systemen die het heeft voortgebracht , de kerken– zitten geweld en rivaliteit ingebakken. <br />Je kunt vragen stellen omtrent de scheiding van de wegen van christendom en jodendom. De manier waarop de uniciteit van Jezus traditioneel beleden wordt is veelal gewelddadig en repressief. Jezus als zoenoffer.<br />Deze offergedachte is, denk ik, alomtegenwoordig, in alle systemen.<br />De onvoorwaardelijke vergeving die, althans volgens de vroegste geschriften, Jezus heeft gepredikt en beleefd, onderbreekt juist deze wereld vol geweld. Toch heeft hij geen samenlevingsvorm opgezet van geweldloosheid en wellicht zelfs niet op het oog gehad. <br />Ik weet dan (inderdaad) ook niet of ‘het moreel gezag’ dat van Jezus uitgaat een universeel, absoluut karakter heeft. En of allen die zichzelf tot de christelijke traditie bekennen op éénzelfde manier met de huidige vluchtelingencrisis zouden moeten omgaan met het oog op het bouwen aan een vredevolle, tolerante, democratische wereld…<br />Als kerken leeglopen heeft dat (onder andere) te maken met het verdwijnen van de angst. Maar voor gewetenvol handelen heb ik niettemin een kompas nodig.<br />wielertoeristnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-82526371798677060182015-09-13T10:51:09.232+01:002015-09-13T10:51:09.232+01:00Ja, maar die afwijzing die ik waarneem (bijvoorbee...Ja, maar die afwijzing die ik waarneem (bijvoorbeeld bij Harry Kunneman of Samuel Ijsseling) is ook nogal stellig. Wat mijzelf betreft wijs ik vooral het absoluut-normatieve af dat kan uitgaan van de late Levinas, dus wanneer er universele, absolute eisen aan gekoppeld worden. Als iemand voor zichzelf de late Levinas omhelst kan ik dat natuurlijk niet afwijzen.Naud van der Venhttps://www.blogger.com/profile/08873978222526294810noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-41968079617053804722015-09-12T20:57:22.929+01:002015-09-12T20:57:22.929+01:00Weer veel geleerd, dank!
Wat mij wel enigszins ve...Weer veel geleerd, dank!<br /><br />Wat mij wel enigszins verwonderd is dat je het woord 'afwijzen' gebruikt bij de latere Levinas. Dat klink een beetje als het absolute van diezelfde latere Levinas.De Lijnmanagerhttps://www.blogger.com/profile/15450517790475907416noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-8941080026541170802015-09-12T11:22:27.813+01:002015-09-12T11:22:27.813+01:00Wat mij ( en Levinas) betreft is er nog een tweede...Wat mij ( en Levinas) betreft is er nog een tweede impuls van buiten: de ander die je aankijkt of iets zegt wat je volkomen verrast maar wel raakt en waar je iets mee moet. De herkomst daarvan is dus niet heteronoom in de zin van ‘aangepraat’. Ook niet autonoom, want jij en je geweten konden het zelf niet verzinnen. Levinas noemt het heteronoom, maar deze heteronomie moet dus goed onderscheiden worden van de eerder genoemde heteronomie. Er is ook wel weer een raakvlak met het autonome geweten, want het signaal van de ander moet in vruchtbare bodem vallen om een impuls van buiten te kunnen worden. Er moet een zekere gevoeligheid al aanwezig zijn.<br />Zie ook http://naudvanderven.blogspot.nl/2012/05/eigenzinnig.html<br />Naud van der Venhttps://www.blogger.com/profile/08873978222526294810noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8132078954305077891.post-85509017960698300742015-09-11T15:08:28.333+01:002015-09-11T15:08:28.333+01:00Dag Naud,
begrijp ik het goed als je zegt :
1. een...Dag Naud,<br />begrijp ik het goed als je zegt :<br />1. een schuldgevoel kan je aangepraat worden<br />2. handelen vanuit het aangeprate schuldgevoel hoeft niet het enige antwoord te zijn. De stem van het geweten kan een ander appèl voortbrengen.<br />Dan is mijn vraag in hoeverre die twee elkaar eventueel kunnen uitsluiten en of de ene stem (die van het geweten) zonder de andere kan (die van 'buiten'). Als het goed is, welke krachten zullen dan op mijn moreel kompas inwerken ?<br />wielertoeristnoreply@blogger.com