maandag 24 januari 2022

Een gevalletje denkschaamte?


Na vijftig minuten onthullingen in het programma BOOS over grensoverschrijdend gedrag bij The Voice kwam John de Mol aan het woord. Zijn reactie werd gevraagd op de serie ongewenste intimiteiten die zojuist de revue hadden gepasseerd en die onder zijn eindverantwoordelijkheid plaatsvonden.

De Mol vertelde dat hij behoorlijk in de war was van wat hij had gezien. Wel heeft zijn  organisatie voldoende loketten om misstanden te melden. Maar “het is, denk ik, algemeen bekend dat, in veel bredere context, mensen blijken, vrouwen blijken moeite te hebben om aangiftes te doen van grensoverschrijdend gedrag en aanrandingen. Maar als niemand wat zegt, dan kunnen wij niks doen en ik vind het te mákkelijk (met nadruk) om dan te zeggen, ja niemand durft wat te zeggen omdat er een angstcultuur is”.

De volgende dag plaatsten vrouwelijke Talpa medewerkers in het AD een advertentie met de tekst ‘John, het ligt niet aan de vrouwen’. Daarop verklaarde De Mol zich “rot geschrokken” te zijn van alle reacties op de uitzending van BOOS en zijn optreden. Hij is in gesprek gegaan met vrouwen in zijn bedrijf. “Ik snapte werkelijk niet waarom vrouwen boos zijn over mijn woorden in plaats van op de daders van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ik heb vooral geluisterd en begrijp nu dat, in tegenstelling tot mijn goede intentie, ik voorbijgegaan ben aan het feit dat ik daarmee volledig onbedoeld de indruk heb gewekt de schuld bij vrouwen neer te leggen.”

Voor mij, als onderzoeker van het verschijnsel denkschaamte, is de vraag interessant of denkschaamte in deze nationale rel aan de orde is. In eerste instantie is er weinig aanleiding voor die gedachte, want De Mol gebruikt het woord schaamte niet, laat staan het woord denkschaamte. Hij was in de war en is zich daarna nog eens rot geschrokken. En of er schaamte aan de orde is kan toch alleen de persoon zeggen die het al dan niet heeft.

Toch houd ik mijn vraag nog even vast, al was het maar omdat de casus De Mol een aantal ingrediënten bevat die ook bij denkschaamte optreden, waardoor dat verschijnsel verhelderd kan worden, ook al zou De Mol geen denkschaamte vertonen.

Denkschaamte kan omschreven worden als de verlegenheid over je eigen denken, ook al was dat denken alleen maar oprecht goed bedoeld. Het kan optreden wanneer, ondanks jouw goede intenties, en volledig tegen je verwachtingen in, de ander juist doodongelukkig blijkt te worden van jouw goedbedoelde ideeën. Het heilige geloof in je eigen ideeën en ordeningen blijkt toch niet zo weldadig te zijn. Als dan het besef doordringt: ‘Oef, ik bedoel het goed maar ik loop over anderen heen’ kan een soort existentiële verlegenheid toeslaan die maakt dat je even stopt met denken en alleen nog maar luistert naar die anderen.

Het ingrediënt van de goede ideeën en goede intenties is ruim aanwezig in het verhaal van De Mol. Hij had goed nagedacht, en over de hele breedte van zijn bedrijf waren protocollen en procedures ingericht voor het aankaarten van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Als onweerlegbaar logisch sluitstuk is er de oproep aan slachtoffers om zich te melden; spreken over angstcultuur is ‘te gemakkelijk’ binnen die logica. 

Dat het bij De Mol ging om een oprecht heilig geloof in zijn eigen logica, het tweede ingrediënt voorafgaand aan het optreden van denkschaamte, zou afgeleid kunnen worden uit de schok (hij is zich “rot geschrokken”) door de boze reacties op zijn woorden. “Ik snapte werkelijk niet” hoe je boos kon worden om mijn redenering, daar is toch geen speld tussen te krijgen?

Zoals gezegd, over het derde ingrediënt wat dan volgt, namelijk: de existentiële verlegenheid met het eigen denken, ofwel: de denkschaamte zelf, hebben we geen uitsluitsel, want daar spreekt De Mol niet over. Wel over het vierde ingrediënt, namelijk dat je even stopt met denken; in de woorden van De Mol: “Ik heb vooral geluisterd”.

Al met al toch een mooie score ter verheldering van de context van het verschijnsel denkschaamte, ook al ontbreken indicaties over het optreden van het kerningrediënt zelf. Dat is een belangrijke omissie want nu weten we nóg niet in hoeverre de laatste uitlatingen van De Mol voortkwamen uit een innerlijke geraaktheid of uit de zoveelste PR strategie.

Zie ook Intimidatie, Nationale denkschaamte en Levinas en politiek

Wil je commentaar geven of zien: klik op Een gevalletje denkschaamte? en scrol naar beneden door.

12 opmerkingen:

  1. Ik gok (an educated guess!) het laatste. Groet, Blanka

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of het om denkschaamte dan wel om een uitgekiende PR-strategie gaat weet alleen De Mol. Uit wat nu volgt aan actie van zijnentwege, zal blijken óf en in welke mate hij geraakt werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch vind ik het stoer, dat hij zelf meteen reactie gaf en niet de bedrijfsjurist. Dat maakte hem kwetsbaar. Zou jij weten wat je moest zeggen om zonder denkschaamte over te komen? Hij zet het juist "ik ben in de war". Groet, Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu weten we dat toch juist wél? Groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat denk ik niet. Zolang iemand niet zegt dat hij zich schaamt weet ik het niet.

      Verwijderen
    2. Kun je ook je geraaktheid laten blijken zonder dat met zoveel woorden te zeggen, toe te moeten geven ... ?

      Verwijderen
    3. Ja, dat kan natuurlijk. Maar voor het gesprek dat ik erover wil voeren kan ik het niet invullen voor een ander. Iemand kan toch alleen zélf bepalen of hij het zo noemen wil.

      Verwijderen
    4. Zo zie ik het ook Naud

      Verwijderen
  5. Dank je wel voor deze column, een treffend voorbeeld van hoe denkschaamte werkt, of zou kunnen werken. De rel rondom The Voice is fascinerend rijk aan materiaal voor allerlei reflecties op de tijd en de cultuur waarin we leven. Eerder al viel mij de felle naming en shaming van publieke figuren op of hoe een aantal vrouwen zelf zeggen te draaien in hun beleving: van eerdere acceptatie naar nu het indienen van een aanklacht van verkrachting. En natuurlijk het naïeve niet-begrijpen van De Mol, waarin hij dan weer heel eerlijk en transparant is. Wat een tekeningen van onze cultuur en tijd....Groet, Arjan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik moest gokken… was het chagrijn over een instortend imperium. Ook interessant: de term sexueel overschrijdend. Een grens kun je overschrijden, maar een sexueel? Groet, Harold

    BeantwoordenVerwijderen