vrijdag 23 september 2011

Palestijnse staat


Wat kun je voor argumenten hebben om een Palestijnse staat nu niet te willen?

De gedachte kan zijn: we moeten de Westbank bij Israël voegen want dat is historisch Joods gebied. Dit is een ideologische positie die uit is op het inlijven van gebied. Dat is gewoon illegaal.

Je kunt zeggen: Als Israël niet meer mag vliegen boven de Westbank, verliest het militaire controle over het luchtruim en worden de grenzen moeilijker beheersbaar. Ik denk dat dat wel waar is. Maar ik zou dat willen verbinden met een andere gedachte: als militaire slagkracht zo belangrijk is, zorg dan dat je, anders dan minister van Buitenlandse Zaken Lieberman doet, de contacten met je buren goed onderhoudt. Want het verlies daarvan weegt voor de beheersing van je militaire positie waarschijnlijk nog zwaarder.

Je kunt denken: de Palestijnen willen Israël de zee indrijven. Hamas zegt dat expliciet, en dat lijkt me moeilijk zaken doen. Abbas en zijn club erkent, in ieder geval verbaal, het bestaansrecht van Israël. Dat moet je wel koesteren, denk ik.

De gedachte kan ook zijn: nu krijgen we behalve vanuit Gaza ook raketten uit de Westbank. Dat zou inderdaad goed kunnen want Abbas’ gezag is niet groot genoeg om dat te kunnen tegenhouden. Ik zou niet weten wat je daartegen kunt doen, dus dat lijkt me een echt probleem.

Zo kom ik uit op drie argumenten voor en een argument tegen. Natuurlijk zijn er nog veel meer kwesties en argumenten in te brengen, maar ik denk dat mijn afwegingen al gauw het patroon zullen volgen dat er zojuist uitkwam: meer argumenten voor de Palestijnse staat dan ertegen.

Waar ik bang voor ben is dat voor de huidige Israëlische regering het eerste argument het allerzwaarste weegt: de ideologie van Groot Israël. En dat alle andere argumenten daarvoor moeten wijken. Ik koester de gedachte dat als we de ideologie loslaten, er wel zaken gedaan kunnen worden over de rest.

Zie ook Het kan wél en Schuiven

2 opmerkingen:

  1. Beste Naud en geestverwant,
    Omdat ik dit keer niet geheel met je "meevoelde" heb ik gekeken naar andere commentaren. Ik vond o.a. dat van Yossi Klein Halevi (http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-14988070). Hij herinnert eraan waarom de Palestijnen o.a. het praktische aanbod van Olmert in 2008 niet hebben aangenomen. Het aanbod hield een landuitruil in van nederzettingen op de Wetsbank tegen Israelisch land ten westen van de Groene lijn (zgn. "land swaps"; wat moet Israel bijv. met de volledig arabische stad Umm al-Fahm van 50,000 inwoners?) en een Jerusalem als gedeelde hoofdstad.
    De Palestijnen zeiden nee omdat ze zoals altijd vasthouden aan hun onpraktische eis dat álle nazaten van de Palestijnse vluchtelingen van 1948 (de Nakba) terug moeten kunnen gaan niet alleen naar een eventuele Palestijnse staat, maar ook naar het huidige Israel.
    Behalve dat deze steeds weer herhaalde eis van "right of return" onpraktisch is, houdt zij ook een demografische vernietiging en daarmee de ontkenning van de staat Israel in.
    Waarom wordt dit niet vaker uitgesproken? Ook nu, na het indienen van zijn verzoek bij de VN om een Palestijnse staat te erkennen, herhaalt Abbas zijn condities voor hernieuwde onderhandelingen: Het stoppen van de bouw van illegale nederzettingen op de West Bank en alleen praten over de grenzen van vóór 1967.
    Ik heb zelden horen spreken over de eis van "right of return" of compensatie voor de sinds 1948 uit Arabische landen verdreven Joden (bijna 1 miljoen) (http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_Arab_and_Muslim_countries ). Dat komt waarschijnlijk omdat de meesten van hen werden opgenomen in een Joodse staat. Zou het mogelijk zijn dat als er een Palestijnse staat komt, de Palestijnse vluchtelingen de opname in zo'n staat zouden accepteren en dat zij niet meer blijven eisen terug te kunnen gaan naar de staat Israel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chaia schrijft op de Crescas-site:
    Volgens mij, en ik woon in Jeruzalem, weegt het argument van de raketten die dan van alle kanten Israel kunnen treffen, het zwaarst.

    BeantwoordenVerwijderen