vrijdag 2 augustus 2024

Speelsheid

Ik heb het niet zo op het woord ‘speelsheid’. Het woord roept een soort superieure lichtvoetigheid op, en dat heeft er mee te maken dat ‘speels’ in veel gevallen gebruikt wordt door mensen die het al voor elkaar hebben. Ze hebben het goed, en natuurlijk zijn er problemen, maar die lossen ze wel op. Er staat voor deze mensen niet zo veel wezenlijks op het spel, of zij ervaren het hele leven als een groot spel, dus dan kan het speels blijven. Niet geheel toevallig zijn het in de politiek vaak VVD’ers die zich laten voorstaan op hun lichtheid van toon en de vrolijkheid van hun borrels. 

Het woord wordt niet vaak gebruikt door mensen op het bestaansminimum die elk dubbeltje moeten omdraaien. Of door mensen voor wie het bestaan een existentiële opgave is waar ze dagelijks mee worstelen. Niet zelden wordt speelsheid als verdienste ingezet tegenover dat soort getob. Daar zet ik liever het woord ‘humor’ tegenover. Zeker, dat is ook een vorm van lichtheid, maar een waarin de doorleefde zwaarte ook nog hoorbaar is.

Wil je commentaar geven of zien: klik op Speelsheid en scrol naar beneden door.

3 opmerkingen:

  1. Hi Naud, toch even een reactie. Door speelsheid te relateren aan een bepaald slag leden van een politieke vereniging, dat kan en mag vanzelf en toch vind ik dat tekort doen aan het begrip speelsheid. Speelsheid omvat voor mij in elk geval ook creativiteit - in de voetbalsport bijvoorbeeld - en ik heb mensen gekend die in het volle besef van de ernst der dingen toch monter en vol veerkracht lastige zaken te lijf gingen en vanuit onbevangenheid, ruimdenkendheid en het vermogen om kansen te zien tot mooie oplossingen wisten te komen voor die lastige zaken. Speelsheid dus opgevat als creativiteit. Wat is je kijk daar op?

    En humor helpt. Zeker. Dat maakt zaken ook lichter. Beter te verdragen. Humor belicht zaken en situaties van een andere kant. En daar zit ook een flits van scheppen en creativiteit. naar mijn smaak.

    Hartelijke groet,

    Renz de Wit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Renz, ja zo opgevat is speelsheid alleen maar constructief. Dat het voor mij een jeukwoord is zal te maken hebben met de contexten waarin ik dat gehoord heb. Dank voor je reactie en groet, Naud

      Verwijderen