vrijdag 7 juni 2024

Europese stofzuigers


Behalve de naar alle waarschijnlijkheid best meevallende uitslag van de Europese verkiezingen vind ik nog een ander opbeurend verhaal in de krant. Columnist Stevo Akkerman doet de zegenrijke werking van de Europese Stofzuigerrichtlijn (vanaf 2013) uit de doeken. Die gaat tegen 2030 wel 23 terawattuur (TWh) per jaar aan besparingen opleveren. 

Dat is op zichzelf al goed nieuws, maar misschien doet me iets anders nog het meeste deugd: dat er kennelijk mensen – Brusselse ambtenaren – bereid zijn om zich te verdiepen in de wattages van stofzuigers en daar wat mee te doen. En dat er vervolgens journalisten zijn zoals Akkerman die de moeite nemen om die ontwikkelingen tot in een zeker detail te volgen en uit te leggen.

Akkerman laat zien hoe EU-ambtenaren voor deze klus tegen de commercie in moesten gaan. Fabrikanten zetten destijds in op steeds zwaardere en grotere stofzuigers “omdat consumenten dachten: hoe meer vermogen hoe beter”. De EU heeft die perverse trend kunnen keren voor de stofzuigers. Nu de SUVs nog, zou ik zeggen. Maar dat is waarschijnlijk te naïef gedacht. Een grote auto maakt toch meer indruk op de buren dan een grote stofzuiger.

Zie ook: Monsters en Lang leve Europa!

Wil je commentaar geven of zien: klik op Europese stofzuigers en scrol naar beneden door.

3 opmerkingen:

  1. Wat met de auto als statussymbool ? Misschien moeten de Metsola's, Michels, Scholz'en, Ruttes, De Croo's en Macrons van de toekomst maar eens aan komen rijden met bescheidener tuig dan tot nu toe het geval was. In Straatsburg en Brussel geraak je makkelijk met Flixbus of trein.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook hierin is Rutte ongrijpbaar als Teflon. Hij is verzengend ambitieus, maar rijdt in een oude Saab.

      Verwijderen
    2. Ik maak een onderscheid tussen eerzucht en idealisme.
      Zou Rutte zijn oude Saab blijven rijden uit grenzeloze eerzucht, uit schraperigheid of uit idealisme ?
      (Als het om oprecht idealisme zou gaan, zou ik wel eens een keer de Co2-uitstoot van zo’n oldtimer vergeleken willen zien met die van een eigentijds model.)
      Begaf hij zich trouwens niet vaak fietsend naar het Torentje …?
      Feitelijk is het mij te doen om het imagoprobleem van de EU.
      Stofzuigerpower aan banden leggen, dàt lukt nog voor EU-ambtenaren.
      Maar staatshoofden en regeringslui trekken met dienstvoertuigen naar Straatsburg of Brussel.
      Welke afstand scheppende boodschap hebben die regeringskarretjes voor de doorsnee Europeaan ?

      Verwijderen