Als exponent van deze groep beschouw ik Dow Marmur, emeritus
rabbijn uit Toronto, onderhoudend columnist en voor een deel van het jaar
woonachtig in Jeruzalem.
Sceptisch over de kansen tot vrede in het Midden-Oosten is
hij altijd geweest. Maar tot een half jaar geleden was de belangrijkste teneur
in zijn columns een stug volgehouden overtuiging dat een terugtrekking van
Israël uit de bezette gebieden en de vestiging van een Palestijnse staat op de
Westbank en Gaza onvermijdelijk deel uit zouden moeten maken van een oplossing,
en een beetje snel ook.
Nu de onderhandelingen geheel zijn vastgelopen of zelfs
compleet gestopt zijn, weet hij het niet meer zo precies. “It’s never quite clear how it’s to be done,
but moderates call for more intensive negotiations that would lead to the
establishment of a sovereign Palestinian state living in peace with Israel,
albeit probably as cold a peace as with Israel’s other neigbors. Others who
claim to be realists say that as long as Hamas and its allies are on the scene,
with Iran as paymaster, a Palestinian state would be Hamastan and make things
infinitely worse. Both sides have powerful arguments and I’m among those who
find it increasingly difficult to hold consistent opinions on the
subject”.
In zijn recente columns lijkt zich een soort berusting van
hem meester te maken, hij schikt zich in de status quo. Alsof er door de
stagnatie en door facts on the ground een soort onomkeerbaarheid is
ontstaan. “But as things are
at present, the status quo is sufficiently tolerable for both sides to leave
things alone: despite the Iranian threat, Hamas rockets, Palestinian acts of
terror, the very problematic Arab Spring, Israeli occupation, Jewish settlement
expansion and settler violence, and countless other potential and real danger
points”.
Laatst deed hij verslag van een uitstapje met de nieuwe
Jeruzalemse lightrail die directe en relatief snelle verbindingen verzorgt
tussen de Arabische en Joodse wijken van de stad. Door de effectiviteit van
deze verbindingen is de Israëlische regering op het idee gekomen om er een
railnetwerk in de Westbank aan vast te knopen. “Whatever the explanations, the real reason is obvious: it’ll bring the
occupied territories closer to the rest of Israel and make the ‘two-state
solution’ even less realistic than it already seems to
be”.
Vervolgens vraagt hij zich af wat de toekomst ons zal brengen. “Probably more of what we’ve lived with since the Six Day War. If neither side is prepared to accept a divided Jerusalem, the side with more clout will carry the day. Israel’s determined effort to reduce geographic divisions through urban transportation is yet another sign of its upper hand. Though there’re cogent reasons to be unhappy about the situation, we may have to concede that the alternative would be much worse for all concerned, including the Arab residents”.
Het kan allemaal waar zijn. Maar iets in mij verzet zich tegen een te gemakkelijk mee gaan met de loop die de geschiedenis en de gebeurtenissen nu eenmaal hebben. Iets zegt mij dat de volkenrechtelijke verdeling van het grondgebied zoals vastgesteld door de VN uitgangspunt moet blijven, wil niet louter het recht van de sterkste bepalend worden.
Zie ook Palestijnse staat en Dezelfde mensen?
Je laatste opmerking is een terechte houvast, Naud. Vasthouden dus!
BeantwoordenVerwijderenVóór de Zesdaagse Oorlog was het ook niet bepaald rustig.
BeantwoordenVerwijderen