vrijdag 17 november 2023

Disproportioneel


Eva Peek schreef vorige week in NRC dat het haar tegenviel hoe weinig we collectief geleerd hebben van de Sjoa. Bijna tachtig jaren van herdenkingen en reflectie op medeplichtigheid en op het gemak waarmee destijds de uitroeiing van Joden kon plaatsvinden, hebben niet geleid tot “een breed gedragen, verfijnde kennis van antisemitische stereotypen”. Dat stelt haar teleur, want daar had ze op gehoopt.

Ik moet zeggen, ik ben het niet helemaal met Peek eens. Het valt mij niet tegen wat ik tegenkom in landelijke kranten en nieuwszenders (ik heb het dus nadrukkelijk niet over social media). De betere journalisten zouden het kunnen laten bij het afzetten van het aantal slachtoffers van Palestijns geweld (tegen de 1600, inclusief gesneuvelde militairen) tegen het aantal slachtoffers van Israëlische bommen (meer dan 10.000), en vervolgens inzoomen op de disbalans. Dat gebeurt zeker ook, maar daarnaast is er opmerkelijk veel oog voor de vernietigende doorwerking van eeuwenlange uitsluiting en vervolging, uitmondend in de poging tot totale vernietiging. De door generaties heen opgebouwde en bijna tot genetische aanleg gegroeide getraumatiseerdheid vertegenwoordigt in zijn akelige diepte net zo goed een disbalans waar we mee te dealen hebben. Niet alleen Joden, maar ook, of juist, die (westerse) samenlevingen die eeuwenlang de trauma’s hebben gevoed. De kennelijk gevoelde noodzaak – op zijn minst in de betere journalistieke kringen – om dat te benoemen kan verklaren waarom er de afgelopen maand betrekkelijk veel redelijk diepgravende artikelen verschenen over (de geschiedenis van) antisemitisme, evenals genuanceerde interviews over Joodse angsten en trauma’s die als uit het niets dezer dagen levensgroot tevoorschijn komen. 

Ter vergelijking: in 1940 zou ik voor de ‘betere journalistieke kringen’ niet hebben willen instaan qua opvattingen over Joden, zeker niet voor het confessionele deel van die kringen. Cleveringa was met zijn opvattingen een uitzondering op de regel. Joodse stereotyperingen werden, ook door de ‘weldenkenden’ van toen, voor zoete koek geslikt. Het lijkt erop dat decennia van herdenkingen hier nu voor een breder blikveld zorgen. Daar staat tegenover dat het klassieke antisemitisme zich, onder andere door de huidige gebeurtenissen, in rap tempo over andere delen van de wereld verspreidt.

Zie ook Disproportioneel geweld.

Wil je commentaar geven of zien: klik op Disproportioneel en scrol naar beneden door.

6 opmerkingen:

  1. Een ongewoon genuanceerd commentaar, Naud. Dat geeft ook weer wat hoop, die bij mij althans ver weggezakt is. Zoals je het hier stelt, klinkt het ook geloofwaardig en ik hoop dat we er zo tegenaan kunnen blijven kijken. Want de oorlog is nog lang niet voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me aansluiten bij Henk, Naud - al zou ik het woordje 'ongewoon' weg hebben gelaten; je altijd gevoelige en altijd genuanceerde blik zijn voor mij steevast heel leerrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Naud, ook na meerdere keren lezen van uw column, ik kan de essentie ervan voor mezelf niet duidelijk krijgen. En dat spijt me, want tegelijkertijd voel ik dat uw boodschap belangwekkend is. Misschien een korte verheldering? Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jet, Dank voor je bericht. Ik weet niet precies waar de onduidelijkheid zit. Maar ik probeer te zeggen dat het met de ellende in Gaza voor de hand ligt dat de journalistiek zich vooral richt op de grote aantallen gedode Palestijnen in vergelijking met de aantallen gedode Israëliërs, want die disbalans is natuurlijk vreselijk. Dan zou makkelijk vergeten kunnen worden dat aan Joodse kant een diepgewortelde angst bestaat over het bestaansrecht van Joden op deze wereld. Uitgekotst in Europa tijdens de Sjoa hoeven ze maar één oorlog te verliezen in het Midden-Oosten om hun angst bewaarheid te zien worden. Die angst zit dieper dan wat een gemiddelde Nederlander, Fransman of Amerikaan aan bestaansangst kent. Dus ook dat is een disbalans, en weliswaar van een ander karakter dan die van de aantallen doden, maar net zo goed vreselijk. Het doet mij goed dat veel achtergrondartikelen daar ook oog voor hebben. Groet, Naud

      Verwijderen
  4. Naud,
    op een bepaald punt in je column lijk je te suggereren dat het meer en beter benoemen van antisemitisme (rechtstreeks of onrechtstreeks) verband houdt met de ontkerkelijking in het Westen.... Die gaat momenteel heel snel, heb ik de indruk. Hoe zie jij deze ontkerkelijking evolueren in de nabije toekomst ?
    Wat met de stabiliteit in West-Europa ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop eigenlijk dat we al zoveel onderlinge verbindingen hebben met andere EU-landen dat we daar niet meer buiten kunnen. En dat ook Geert Wilders en Marine Le Pen die om pragmatische redenen moeten respecteren. Dat zal hopelijk een zekere mate van stabiliteit en continuïteit verschaffen. Volgende keer ga ik Volt stemmen.

      Verwijderen