zondag 21 april 2024

Leesplezier


Wat betekent dat eigenlijk: ‘leesplezier’? Je ziet het veel langskomen als het gaat over ontlezing. Jonge mensen van nu lezen veel minder dan die van vroeger, en dat komt onder andere omdat het hen ontbreekt aan leesplezier. Eerdere generaties vermaakten zich meer, niet alleen met goedkope lectuur maar ook met echte literatuur.

Maar, lees ik tegelijkertijd in een artikel van schrijver Walter van den Berg, een belangrijk kenmerk van literatuur is nu juist dat die is ontstaan uit de ellende van de schrijver. Want daardoor is die gaan schrijven: schrijvers – ook al zijn hun verhalen compleet verzonnen – zijn altijd “hun shit aan het wegschrijven”. Van den Berg ontleent daaraan de troostende gedachte dat AI nooit de plaats van de literaire schrijver kan innemen, want AI kent geen ellende.

Ik vind die opvatting over de oorsprong van het schrijverschap wel aannemelijk. Ik vraag me alleen af hoe die shit zich dan verhoudt tot het alom gepropageerde leesplezier. Het woord plezier suggereert dat literatuur uitbundig het leven viert en vermakelijke of opbeurende vergezichten biedt; niet direct stinkende shit. Het woord ‘plezierig’ dekt daarom voor mij de lading niet van de verwerking van oude ellende. Meer op hun plaats zijn de woorden intrigerend, aangrijpend, diep menselijk, echt, want die kunnen verklaren dat ik gegrepen word. Zelfs als ik niet alles begrijp.

Het blijft trouwens goed mogelijk, aldus Van den Berg, dat het literaire boek je aan het lachen maakt door de formuleringen die de schrijver heeft gevonden, dus dat je er ook plezier aan beleeft. Maar, zegt hij, “plezier is niet de bedoeling van het boek”. En benadrukking daarvan tegenover de jeugd zet hen dus op het verkeerde been. Dat is niet eerlijk.

Zie ook Begrijpend lezen en de koekjesfabriek.

Wil je commentaar geven of zien: klik op Leesplezier en scrol naar beneden door.

3 opmerkingen:

  1. Naud, je vertoont, zoals velen tegenwoordig, veel compassie met de jeugd. We moeten hun het vooral naar de zin maken, anders haken ze af, lijkt het motto. Stop daar maar mee, ik kan mij niet herinneren uit mijn jeugd dat wij veel compassie kregen en het is toch allemaal goed gekomen, zullen we voor het gemak maar zeggen. Tegenwoordig is iedereen "slachtoffer" van iets dat buiten hen bestaat, maar de oplossing zit meestal binnenin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leesplezier heeft voor mij te maken met herkenbaarheid en perspectiefwissel samen. Je herkent de situatie maar de verteller bied je een ander perspectief dan het voor jou gebruikelijke. Thorà kan om die reden voor mij leesplezier betekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk stukje, ik heb wel het gevoel, dat we geen ziekte of maatschappelijke misstand meer overslaan, overigens niet alleen in onze literatuur, maar ook in de media. Ik probeer me hier zo veel mogelijk voor af te sluiten. Lang leve Bach c.s. Groet, Joyce

    BeantwoordenVerwijderen