donderdag 1 december 2022

Woke avant la lettre


Jammer, de Levinas Studiedag van 3 december over het thema “Safe spaces en het risico van het gesprek” gaat niet door. Te weinig aanmeldingen. Ik keek er naar uit vanwege de verfrissende invalshoek die beloofde de actualiteit van maatschappelijke polarisatie en het haperende publieke gesprek te belichten vanuit het denken van Levinas.

Wat zegt het tekort aan aanmeldingen? Misschien dat de gemiddelde Levinas-fan de voorkeur geeft – behalve aan Sinterklaas – aan de brave Levinas. Dat wil zeggen aan de interpretatie van zijn werk in de richting van het hebt-uw-naaste-lief-sfeertje, nu eens niet uit Christelijke maar uit Joodse hoek afkomstig en daarom van nieuwe geloofwaardigheid voorzien.

Maar die interpretatie gaat gemakkelijk voorbij aan de oncomfortabele elementen van Levinas’ filosofie. Zoals Erik Hagoort zegt in de folder waarin hij vertelt over zijn workshop die gepland stond voor de studiedag: “Levinas werkt zijn gedachten over het gesprek uit in termen van ongelijkheid, asymmetrie en scheiding. Niet bepaald comfortabel”. Beslist oncomfortabel, maar het zou wel eens kunnen dat juist dit soort termen de scherpte bezitten die ons mede helpen inzien waarom oncomfortabele verschijnselen als safe spaces, woke en identiteitspolitiek maatschappelijk op dit moment zo’n grote vlucht nemen. Waarschijnlijk hebben die lastige levinassiaanse termen meer potentie dan de langzamerhand onmachtig klinkende oproepen tot verbinding en empathische dialoog. Hoewel daar als vormen van beschaving, ook vanuit Levinas gezien, natuurlijk niks tegen is.

Al in vroege besprekingen van het werk van Levinas, voordat er überhaupt sprake was van woke bewegingen, wijzen commentatoren op de ongemakkelijk radicale, maar ook krachtige implicaties van het denken van Levinas. Dat doet bijvoorbeeld Robert Bernasconi in zijn artikel uit 1995 met de titel You Don’t Know What I’m Talking About. Bernasconi bekritiseert daarin vanuit een levinassiaans perspectief de hermeneutische opvatting van dialoog als versmelting van de horizonnen van de gesprekspartners met elkaar door inleving in en kennismaking met elkaars werelden. Bernasconi zet daar vraagtekens bij omdat zo’n dialoog de andersheid van de ander teniet kan doen, en die vernietiging doet spontaan de gedachte opkomen: you don’t know what I’m talking about. Daarmee wordt het idee verwoord dat wanneer de claim van de ander wordt geïntegreerd in mijn kennishorizon, de ander daardoor wordt gereduceerd tot de categorieën van ‘hetzelfde’, om de taal van Levinas te gebruiken: er vindt onterechte versmelting plaats. Voor Levinas, maar ook voor Bernasconi, wordt daarmee de ander geweld aan gedaan.

Warempel een gedachte die je woke avant la lettre zou kunnen noemen. Zeker als Bernasconi  vervolgens zegt: “The phrase says, ‘You cannot be yourself and understand me.’ Women say it to men; the poor say it to the rich; the victim says it to the oppressor; the target of racism says it to the racist”. 

Dit alles presenteer ik niet omdat ik zelf zo’n voorstander ben van radicale polarisatie of identiteitspolitiek of cancelculture. Ik ben eerder van het harmoniemodel. Maar het harmoniemodel heeft het moeilijk momenteel, en we snappen niet goed waarom. We doen eindeloos beroep op termen als ‘verbinding’ en ‘dialoog’ maar die blijken in toenemende mate loos en hun uitwerking te missen. Op dat punt kan het – inderdaad soms radicale – denken van Levinas over scheiding en andersheid ons wat verheldering bieden.

Zie ook Levinas en empathie.

Wil je commentaar geven of zien: klik op Woke avant la lettre en scrol naar beneden door.

6 opmerkingen:

  1. Mooie blog! Overigens is de bijeenkomst van de Levinas Studiekring over safe spaces uitgesteld (naar 4 maart 2023), niet afgesteld.
    Groet, Joachim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of de Studiekring nu afgesteld dan wel uitgesteld is - ik begrijp je ontgoocheling, Naud. En op het einde beantwoord je ook zelf de vraag die je stelt: juist het onvoldoende erkennen van de radicale andersheid van de andere maakt dat het harmoniemodel steeds meer onder druk komt te staan en de chaos almaar groter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Naud, ik voeg mij bij hen die het jammer vinden dat er te weinig belangstelling is voor deze aspecten van Levinas, misschien zelfs voor zijn radicale filosofie als geheel. Wat mij bevreemdt is de gestelde connectie tussen het jodendom en het christelijk ‘heb-uw-naaste-madeliefje’ als weerstandsmodel tegen Levinas en radicaliteit ivm woke. Je hebt ongetwijfeld hiervoor goede redenen. Wil je hierover wat meer zeggen, mede met betrekking tot de Spinoza-Levinas-studie? Groet Gideon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie. Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp. Wat ik bedoel te zeggen: het Christelijke idee van de naastenliefde is met de teruggang van het Christendom wat in de versukkeling geraakt, en dan komt er een Joodse filosoof die met zijn idee van de Ander datzelfde idee van de naastenliefde weer een boost lijkt te geven. Voor sommige mensen is dat een reden om Levinas te omarmen. Maar dan reken je dus buiten de ideeën over gescheidenheid en radicale andersheid van Levinas die wel eens haaks willen staan op de spontane omarming van andere mensen.

      Verwijderen
  4. Ik dacht dat het idee van de naaste juist was dat die dicht bij je staat en daarom lief te hebben is. De verre naaste is dus een contradictio in terminis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lief te hebben met een beetje moeite dan.

    BeantwoordenVerwijderen