donderdag 8 augustus 2013

Knuffelpaus


Ik vind het wel spannend om te zien hoe het verder zal gaan met deze paus en de Katholieke kerk.

De uitstraling van de man is ontegenzeggelijk betoverend en innemend. Temidden van het geweld en de zelfzuchtigheid die het overgrote deel van de nieuwsberichten beheersen, kunnen de gebaren van betrokkenheid en naastenliefde van deze paus de verzuchting ontlokken: dit is wat deze gekwelde aarde nodig heeft.

Maar precies dat wat Franciscus innemend maakt (het absolute, de onvoorwaardelijkheid van zijn toewijding) is in een gemiddeld leven een stuk moeilijker of onmogelijk. Een gemiddeld leven is altijd schipperen en doormodderen, zowel engel als beest.

Ik heb ze vroeger ook wel gekend: Katholieke priesters met een hoge moraal en grote toewijding. Hartelijk en vrolijk in de omgang, streng voor zichzelf. Een zekere mate van ascetisch sterrendom kon daarmee gepaard gaan, maar de hoofdindruk was toch die van warme, geëngageerde spirituelen. Daar moet de wereld verder mee kunnen komen, zo was mijn associatie bij deze priesters.

Maar ik ben destijds voor mezelf tot de conclusie gekomen dat, hoe inspirerend zulke figuren ook zijn, zij als maatschappelijk en pedagogisch model vrij onbruikbaar zijn. Want hun uitstraling is nauw gebonden aan celibaat en armoede. En als het niet je bedoeling is iedereen armoedig en celibatair te zien dan wordt het plaatje van een betere wereld op slag zoveel complexer en meerlagig dat een dergelijke inspirerende figuur veel van zijn relevantie verliest.

Dat het celibaat voor minder mensen een goed idee is dan vroeger werd gedacht is inmiddels op ontluisterende manier zichtbaar geworden. En dat het wegschenken van bezit niet is aan te bevelen voor ouders die hun kinderen een goede toekomst willen geven of door eigen armoede liever geen last willen toevoegen aan reeds bestaande ellende, dat lijkt me ook vrij duidelijk.

Iedereen arm en celibatair, natuurlijk is dat de bedoeling niet, zegt de Katholieke kerk. Maar dat impliceert dat je precies die dingen kwijt raakt die Franciscus nu (en Jezus destijds) zo innemend maken. En dat impliceert dat je afziet van dit soort sterrendom, en het zoekt in het smoezelige, middelmatige tussengebied waar je levensverzekeringen afsluit en net die mooie hoektuin voor je kinderen probeert te bemachtigen en ondertussen nog aardig probeert te blijven voor de meeste medemensen.

Daar valt minder eer aan te behalen, maar daar moet het wel gebeuren. Als je als religie in die modderpoel oriëntatie wilt bieden aan mensen, zul je het daar moeten zoeken. Maar dat vereist een meer uitgekiend model, je zou kunnen zeggen dat het Protestantisme, de Islam en het Jodendom wat dat betreft beter doorontwikkeld zijn dan het Katholicisme.

Maar innemend blijft het, op zijn tijd.

Zie ook Rome, Mekka en HalsterenDenken doet ertoe en Plato, Bambi en Danneels

5 opmerkingen:

  1. hoi, allerbeste Naud, vind je niet, dat je stukje over de Paus een lof op de médiocrité is? huisje, boompje, beestje...
    hartelijke groet,
    victor (wijnen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad, maar misschien moeten we daar niet te minachtend over doen, over de middelmatigheid.

      Verwijderen
    2. Daar moeten we inderdaad niet te minachtend over doen.
      Ethische integriteit en dit gemediatiseerd optreden zijn voor mij verschillende zaken.
      De toekomst zal uitwijzen of het enkel bij dit soort 'window dressing' blijft...

      Verwijderen
  2. Ja, hij heeft een vriendelijke uitstraling, maar is tegelijkertijd een aartsconservatief. Hij riep al meteen dat vrouwen nooit en te nimmer het ambt van priester zullen mogen vervullen. Ik houd hem in de gaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Idolatrie en het je groeperen in een religie vind ik zo iets persoonlijks dat ik er geen oordeel over wil vellen. Het is maar wat je nodig hebt om te leven. Voedsel voor de geest. Mensen "die er iets van proberen te maken" mogen wat mij betreft hun gang gaan ook al is hun positie onmenselijk en absurd.
    Het bestaan, ook het collectieve, vind zijn eigenlijkheid niet door normen, statuten en instituties, maar alleen door bezielende voorbeelden: alleen doordat het bestaan zijn helden kiest, aldus Heidegger

    BeantwoordenVerwijderen