Nee, dan valt er meer winst en snellere
productiviteitsstijging te verwachten van sociale innovatie. Daarmee doel ik op
het dichten van het energielek dat in veel organisaties bestaat omdat mensen
niet of te weinig met elkaar samenwerken. En op de aanpak van de verspilling
van geld, tijd en talent die het gevolg zijn van dysfunctionele opvattingen
over management.
Dat energielek en die verspilling bestaan meestal niet omdat
medewerkers of managers van kwade wil zijn, maar
omdat de organisatie via budgetten en bevoegdheden soms zo ingericht is dat
mensen tegen elkaar opgezet worden in plaats van bij elkaar gebracht. En dat
komt weer omdat we opgescheept zitten met verouderde, dysfunctionele
opvattingen over management en organisatie. Die beperken, bewust of onbewust,
onze ruimte tot beweging en verbetering.
Neem de opvattingen over management en leiderschap. In de
meeste organisaties zijn het nog steeds hoofdzakelijk vormen van hiërarchisch denken en
bevelsstructuren die bepalen welke begrippen men associeert met management.
Daar horen begrippen bij als macht, bevoegdheden, de mogelijkheid om anderen te
overrulen. En veel minder – uitzonderingen daargelaten – een dienende en
faciliterende houding.
Wat je dan krijgt: managers die kicken op hun beslissingsmacht
en er op intieme momenten geen geheim van maken dat ze op die plaats zitten
omdat ze er niet tegen kunnen dat anderen hen vertellen wat ze moeten doen.
Maar die tegelijkertijd van anderen niet anders verwachten dan dat ze daar wel
tegen kunnen.
En je krijgt relatief veel bange medewerkers, die effectief
monddood gemaakt zijn.
Dat wringt natuurlijk, en dat ontgaat ook die managers niet.
Ze krijgen, ondanks hun formele macht, bij lange na niet voor elkaar wat ze
beogen. En ze voelen dat er meer nodig is, en vooral iets anders: ze moeten echt
in overleg met “hun” mensen. Maar daar begint ook de onmacht in het verhaal: ze
moeten gaan luisteren maar door de manier waarop ze het georganiseerd hebben en
hun karakterstructuur lukt dat niet goed. Ze smeken om feedback, maar wat
volgt is een doodse stilte. Inderdaad aandoenlijk.
Dit los je niet meer op door nog meer gedragswetenschap en
communicatietrucjes top down de organisatie in te slingeren. Hier is een andere
manier van sociale omgang vereist. Dat noem je met recht: sociale innovatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten